012 422 18 58
Gdzie jesteś: Strona główna » Wspomaganie » Sieci współpracy samokształcenia w r. szk.2016/17.

1.Informacje ogólne

W procesie wspomagania rozwoju ważną rolę odgrywają sieci współpracy i samokształcenia. „Współpraca w ramach sieci staje się coraz bardziej powszechną metodą pracy. Sieciowanie to nawiązywanie i podtrzymywanie relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania informacji.”

Sieć wg dr Danuty Elsner to forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce. To również przestrzeń, w której uczestnicy mogą skorzystać ze wsparcia merytorycznego i metodycznego oraz otrzymać dostosowaną do swoich potrzeb wiedzę.

Czytaj więcej :  Nowy system doskonalenia nauczycieli. Sieci współpracy i samokształcenia,       http://www.ore.edu.pl/index.php/component/phocadownload/category/318-przyklady-dzialan?download=3511:wspoldzialanie-zespolowe-nauczycieli-i-podnoszenie-efektywnosci-procesu-edukacyjnego-w-szkole

2. Idea sieciowania

Sieć współpracy i samokształcenia to zespół nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół lub przedszkoli, którzy współpracują w zorganizowany sposób. S i e c i o w a n i e  to działanie umożliwiające współpracę i współdziałanie ułatwiające dochodzenie do oczekiwanych rezultatów w sposób:

  • długofalowy i systematyczny,
  • oparty na zaufaniu i wzajemności,
  • będący procesem.

Mocne strony sieci:

  •  dobrowolność,
  •  inicjatywy oddolne,
  •  wykorzystanie potencjału każdego uczestnika,
  •  możliwość konfrontacji poglądów i stanowisk,
  •  pozwala gromadzić dorobek.

W SPPP "Krakowskim Ośrodku" Terapii powstaną trzy sieci współpracy i samokształcenia, o charakterze metodycznym i problemowym, które skierowane są do nauczycieli i wychowawców wszystkich etapów edukacyjnych.

Sieci metodyczne:   1. Humanistyczna        2. Szkolnictwa specjalnego i integracyjnego

Sieć problemowa:       Nauczycieli wychowawców klas

Organizacja pracy sieci: Uczestnicy wezmą udział w spotkaniach w realu i będą pracować na platformie e-learningowej:

  • spotkania  dla członków sieci - diagnoza potrzeb rozwojowych, wymiana doświadczeń i samokształcenie zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami,  ewaluacja pracy sieci. Metody pracy dostosowane będą do potrzeb uczestników (wykłady, warsztaty, treningi, metody aktywne),
  • Spotkania z ekspertami zewnętrznymi, w celu samokształcenia i wymiany doświadczeń,
  • Wymiana doświadczeń, doskonalenie w zakresie danego problemu/zagadnienia realizowane będą poprzez  platformę e-learningową.

Temat i założenia sieci problemowej: Wychowawców klasowych.                                    Proponujemy następujący temat pracy sieci: Kreatywny wychowawca-kreatywny zespół.

Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:

  • trudności z jakimi borykają się współcześnie młodzi ludzie,
  • określimy czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka,
  • poznamy sposoby, narzędzia, techniki skutecznej pracy wychowawczej i komunikacji interpersonalnej,
  • w trzech obszarach: integracji zespołu,  konfliktów w zespole i  współpracy z rodzicami.

Temat i założenia sieci metodycznej: humanistyczna.                                                       Proponujemy następujący temat pracy sieci:  Nauczyciele pracują zespołowo.

Mówiąc o nauczycielach humanistach, mamy na uwadze zarówno polonistów, historyków, nauczycieli wos-u, jak i językowców, plastyków oraz bibliotekarzy.

Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:

  • praca w zespole – relacje międzyludzkie oparte na partnerstwie
  • metody pracy najczęściej stosowane na przedmiotach humanistycznych

Temat i założenia sieci metodycznej: szkolnictwa specjalnego i integracyjnego.

Proponujemy następujący temat pracy sieci: Efektywne komunikowanie się jako źródło sukcesów w budowaniu prawidłowych relacji oraz skutecznych oddziaływań w środowisku szkolnym i pozaszkolnym

Na spotkaniach sieci przeanalizujemy i poszukamy dobrych rozwiązań:

  • ułatwiających efektywną współpracę z rodzicami dzięki nabytym kompetencjom komunikacyjnym i interpersonalnym,
  • pomocnych przy określaniu przyczyn zachowań agresywnych u uczniów z niepełnosprawnościami i zapobieganiu im,
  • przydatnych w pracy z uczniem o SPE (poznane nowe metody i techniki pracy).

       Osoby podejmujące rolę koordynatora sieci dysponują  kompetencjami i doświadczeniem, które gwarantują realizacje oczekiwań uczestników sieci: znają specyfikę pracy nauczycieli, rozumieją potrzeby środowiska lokalnego, potrafią organizować pracę zespołów i zapewniać odpowiedni obieg informacji. Daje to pewność każdemu uczestnikowi, że zostaną zapewnione optymalne warunki do wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń w ramach sieci.

Udział w pracach sieci jest bezpłatny. Proponowany czas trwania pracy sieci to maj – grudzień 2016 r.

       Osoby zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych w proponowanych obszarach proszone są o indywidualne zgłaszanie się poprzez wypełnienie i przesłanie w wersji elektronicznej (skan) formularza zgłoszenia do sieci. /pro_kot/zasoby/files/materialy-do-pobrania/formularz-zgloszenia-do-sieci-wspolpracy.docx. Zapraszamy wszystkie osoby otwarte na zmianę, które szukają nowych rozwiązań na pracę z dziećmi i młodzieżą. Będziemy pracować na konkretnych problemach zaczerpniętych z Państwa praktyki zawodowej.

       Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani rozwojem osobistym i zawodowym w kierunku rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci i młodzieży zapraszamy do wzięcia udziału w spotkaniach sieci współpracy  i samokształcenia dla wychowawców.